sobota, 13 kwietnia 2013

Sukienka ogrodniczka - Tutorial

Dzisiejszy tutorial wykonuję na specjalne życzenie. Będzie to sukienka ogrodniczka dla dziewczynki. Wykonam ją na wymiary mojej córci- wkońcu jedna więcej sukienka nie zaszkodzi, a jak wiadomo w damskiej szafie zawsze ich mało :) Będzie to rozmiar 86. Chcąc wykonać większy rozmiar wystarczy tylko podstawić własne wymiary.


Zacznę od wykonania formy. Potrzebne będą papier, linijka  oraz ołówek.
Rysuję kąt prosty. Na jednym jego ramieniu- poziomym- wymierzam 1/4 obwodu talii + 0,5. U mnie będzie to 12,5 cm. Na ramieniu pionowym zaznaczam długość spódniczki. U mnie to 18 cm.

 Teraz na dziecku zmierzyłam na jekiej mniej więcej wysokości od linii talii ma biodra. Zaznaczam na konstrukcji.

 Na wykreślonej przed chwilą linii zaznaczam 1/4 obwodu bioder +  0,5.  Łączę punkty. Powstaje trapez. Im większa różnica między talią a biodrami tym skos będzie większy. Przy dużej różnicy można zrobić zaszewki lub zebrać nieco z prawej strony.





 Teraz dodaję 3 cm do góry i rysuję linię jak na rysunku


Od tej linii odmierzam do góry długość karczka. Jego długość i szerokość okraślamy sami według upodobania. U mnie długość to 14 cm. Rysuję poziomą linię i odmierzam 1/2 szerokość karczku- u mnie to 6 cm.



 Od tego punktu rysuję łuk do paska.


 Z lewej strony spódnicy odmierzam 4 cm w dół i 2,5 w lewo.



 Wycinam.


Dodany 2,5 cm pasek z lewej strony składam pod spód...

 i odcinam pasek.

 Od paska odcinam część którą zaznaczyłam X



 Mając takie oto części możemy zacząć krojenie.
Ja do uszycia tej ogrodniczki użyłam długiej dżinsowej spódnicy zakupionej w SH, oraz cienkiej kolorowej bawełny.

 Karczek kroimy jeden raz ze złożonego materiału dodając po 1cm na szwy.
 Teraz kroję przód spódnicy (2x) również dodając dodatek na szwy.

 Następnie z formy spódnicy odcinam zaznaczony kawałek


 Odrysowuję ...

... poszerzam o 2,5 cm w lewo...


 ... wycinam zostawiając nieco materiału u góry, składam dodany przed chwilą dodatek i wycinam górę ( dokładnie w ten sam sposób jak przy przodzie który robiłam na papierze).



 Po rozłożeniu wygląda to tak


 Pasek odrysowuję dodając u góry, u dołu i z prawej strony po 1 cm. Dokładam tył spódnicy - pasek ma mieć dokładnie taką szerokość jak góra tyłu spódnicy.


 Pasek przodu kroję ze złożonego materiału dodając z boku 3,5 cm.



 Potrzebne będą jeszcze dwa dluge  paski na ramiączka sukienki (szerokość według uznania- u mnie to 4 cm)


 ... oraz dwie kieszonki. Ich kształt i rozmiar to kwestia gustu bądź pomysłowości :)
Ja naszyję zaokrąglone kieszonki z ozdobnymi falbankami.



 Z kolorowej bawełny wykroiłam karczek, dwa 4 cm paski na odszycie ramiączek oraz dwa paski na falbanki.

 Na karczek naszyję kolorowe serduszko.

Możemy szyć :)
Zaczynam od naszycia na karczek aplikacji.

Następnie do prawej strony dżinsu dokładam prawą stronę bawełny i zszywam boki i górę.
 Wywijam i podwójnie stębnuję.
Teraz paski na falbankę składam na pół, marszczę i przyszywam do prawej strony kieszonek.
 Obrzucam górę...
 podwijam i stębnuję.
 Kieszonki rozprasowuję i przyszywam na przody  spódnicy

 Zszywam szwy środkowe przodu i tyłu, obrzucam i   podwójnie stębnuję.

 Obrzucam boki przodu i tyłu, następnie je zszywam w następnujący sposób

  Spinam szpilką dodatek tyłu tak by krawędź szła równo z wykonanym przed chwilą szwem.
 Spinam też dodatek przodu rozkładając przy tym szew.
Przeszywam tak jak bym szyła zamek przy spodniach.



 Mamy gotową spódnicę sukienki :)
  Paski tyłu zszywam , obrzucam i podwójnie stębnuję.
 Pasek przodu doszywam do prawej strony przodu spódnicy zawijając nadmiar do tyłu (masło maślane :))

 Dokładnie w ten sam sposób postępuję z tyłem pamiętając by stębnówki na spódnicy zgadzały się ze stębnówkami na pasku.



 Szwy obrzucam. Po wywinięciu po lewej stronie wygląda to tak
 a po prawej tak
 Dół paska stębnuję.
 Do góry paska doszywam karczek


 wywijając nadmiar paska w ten sam sposób co u dołu. Ładniej ale i troszkę trudniej było by odszyć lewą stronę paska paskiem bawełny, ale dziś chcę uszyć tą sukienkę w miarę najprościej.
Stębnuję górę paska


 Teraz szyję troki. Zszywam dżins i bawełnę prawą stroną do prawej zaszywając jeden wylot i wywracam na prawą stronę. Stębnuję dookoła
 Dokładam paski do tyłu i spinam szpilkami

 Doszywam podwijają jednocześnie górę paska. Aby lepiej się trzymały przeszywam też u dołu paska

 Paski doszyte.

 Teraz wystarczy tylko zrobić dziurki, przyszyć guziki i ogrodniczka gotowa :)
Mam nadzieję że coś z tego zrozumieliście :)  Przyznam że samo szycie to pestka w porównaniu z próbą opisania tego jak się to robi. W razie problemów piszcie :)
Pozdrawiam!

7 komentarzy:

  1. Moniczko bardzo, bardzo wielkie dzieki :)Sukieneczka wyszła śliczna i jak już pisałam twoja mała będzie mieć garderobę większa od księżniczek :) A ja po weeked zabieram się za szycie mojej sukienki- ciekawe czy mi wyjdzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjdzie napewno :) Czekam na nią z niecierpliwością :)
      Co do garderoby mojej małej to fakt -jest pokaźna :) ale cóż poradzę że tak lubię dla niej szyć :) mam mnóstwo pomysłów na kolejne ciuszki :) mąż się martwi że niedługo trzeba będzie zakupić nową szafę :D

      Usuń
  2. No tak to jest, że uszycie jest często prostsze od opisywania i czytania opisów;) Ale dałaś dokładne zdjęcia więc nie można się pogubić:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za odwiedzinki...
    Bardzo ładna spódniczka:) Podoba mi się też, że dzielisz się zdjęciami i opisami z przebiegu pracy:)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny tutorial!! spódniczka wygląda bajecznie!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale cudo! Mam nadzieję, że moje skromne umiejętności wystarczą do uszycia czegoś podobnego.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapisuję w ulubionych;)
    Bardzo dokladana instrukcja, na pewno skorzystam.
    zla Jestem na siebie, bo z miesiac temu wyrzucilam swoją starą spodnice, a oewnie nadala by sie na kreację dla mojej Coreczki.

    Slicznie wyszla sukienka;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi niezmiernie miło jeśli pozostawisz po swoich odwiedzinach jakiś ślad np w postaci komentarza :)